Lokakuu 2017
Saksalainen byrokratia, siinäpä sanapari, joka herättää mielikuvia. Hymähtelyä ja puistatuksia? Varmaa tietoa siitä, kuinka asiakasta juoksutetaan luukulta
toiselle.
Oma kokemukseni saksalaisessa
verotoimistossa oli positiivinen!
Ensimmäinen luukku oli toki väärä, mutta siitä saan
syyttää vain itseäni. Olin katsonut, että osoitteemme kuuluu toisen toimipisteen piiriin.
Ensimmäiseltä luukulta minut opastettiin oikealle – kunhan ensin oli varmistettu etä mukanani oli kaikki oikeat paperit ja että toinen "luukku" on varmasti auki, jotta en lähde kakkosluukulle turhaan.
Toisessa, oikeassa, toimipisteessä paperini otettiin vastaan, selattiin pikaisesti, pari tarkentavaa kysymystä ja ulos. Kymmenessä minuutissa.
Ensimmäiseltä luukulta minut opastettiin oikealle – kunhan ensin oli varmistettu etä mukanani oli kaikki oikeat paperit ja että toinen "luukku" on varmasti auki, jotta en lähde kakkosluukulle turhaan.
Toisessa, oikeassa, toimipisteessä paperini otettiin vastaan, selattiin pikaisesti, pari tarkentavaa kysymystä ja ulos. Kymmenessä minuutissa.
Putiikkini oli pystyssä.
Ei muuta kuin hommiin!
Ei muuta kuin hommiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti